Sklep internetowy stworzony przez WooCommerce
17 września, 2020
Biuro rachunkowe i Księgowość elektroniczna
21 września, 2020

Optymalizacja witryn internetowych

WordPress oferuje wiele możliwości jeśli chodzi o tworzenie witryn WWW, ich budowania i prowadzenia. Dzięki opcjom WordPressa budowane są witryny, jakie da się bez przeszkód rozwijać także ze względu na pozycjonowanie. Żeby optymalizacja strony WWW na WordPressie była skuteczna, warto sprawdzić różne wtyczki i narzędzia zaprojektowane do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Pierwszym narzędziem niezwykle korzystnym do optymalizacji witryn WWW jest przygotowany przez Google Page Speed Insight. Takie narzędzie głównie sprawdza czas, którego potrzebuje przeglądarka, aby w zupełności wyświetlić stronę . Na bazie danych Google ocenia witrynę w skali 0-100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie zwiększa pozycji, tak niska wartość punktowa może wpłynąć na jej zaniżenie. To co najważniejsze w funkcjonowaniu tego narzędzia, to kompletna analiza elementów, jakie wpływają na ten albo inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, które elementy potrzebują poprawy. Dla przykładu należy zmniejszać rozmiary grafik, usuwać elementy blokujące renderowanie, usuwać niepotrzebne już kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Dobrze rozbudowanym narzędziem optymalizacji witryn na WordPress jest również narzędzie Google Lighthouse, umieszczone w przeglądarce. Funkcjonuje w sposób zbliżony do Page Speed Insight, jednak jest trochę bardziej funkcjonalne, ze względu na podział na 5 kategorii. Kategorią pierwszą jest performance, czyli wydajność strony. Analizuje witrynę WWW ze względu na jej działanie. Analizuje m.in. czas ładowania strony, odnajduje niepotrzebne kody CSS, JavaScript, wskazuje elementy konieczne do naprawy, aby poprawić wydajność. Drugim parametrem jest dostępność. W tym dziale istotne jest dostosowanie do użytkownika. Analizowane są np. opisy alternatywne, przystępność języka albo wyraźna struktura.

Kolejny parametr – best practices – ocenia opcje strony internetowej z myślą o użytkownikach. Dla przykładu sprawdza możliwość wstawiania haseł poprzez wklejanie, sprawy techniczne jak dostosowane rozmiary pokazywanych grafik oraz właściwe użycie kodów HTML. Google Lighthouse analizuje witrynę WWW również pod kierunkiem SEO. Ocenia na przykład zastosowanie meta opisów albo atrybutu alt dodawanego do obrazów. Piąta kategoria, czyli Progressive Web App (PWA) została stworzona, by oceniać, czy strona internetowa posiada funkcję aplikacji offline i czy dobrze działa w wersji uproszczonej. Tak dokładny audyt wskazuje niedoskonałości, jakie trzeba poprawić w kierunku optymalizacji strony WWW na WordPressie.

Test My Site with Google

Funkcja Test My Site w przeciwieństwie do Page Speed oraz Lighthouse skupia się w głównej mierze na urządzeniach mobilnych. Najistotniejszej ocenie podlega czas ładowania witryny oraz metoda pokazania jej na telefonach. Test My Site produkuje ścisły raport pokazujący co trzeba poprawić. Dla przykładu zwraca uwagę na zasoby blokujące renderowanie, efektywność JavaScript, a także sugeruje wyłączenie nieużywanych narzędzi. Ta funkcja wskazuje również ulepszenia, jakie pomogą dopasować witrynę do wymagań użytkownika, np. działanie witryny offline dostępnej z każdego urządzenia. Test My Site with Google wskazuje również usprawnienia odnoszące się do takich działań, jak bezproblemowa metoda logowania, rejestracji oraz płatności. Google oferuje obszerny zakres narzędzi zwracających uwagę na istotne usprawnienia pozytywnie oddziałujące na optymalizację strony WWW.

Wtyczki optymalizacji witryn na WordPressie

Oprócz narzędzi proponowanych przez Google do optymalizacji witryn internetowych na Wordpresie da się wykorzystać również zaprojektowane w tym kierunku wtyczki. Logując się do WordPressa otrzymuje się dostęp do darmowych i płatnych wtyczek, jakie zawierają wiele funkcjonalnych dodatków, wzbogacających strony internetowe. Wtyczki powiązane z optymalizacją mają za zadanie dodawanie funkcji, jakie oddziałują na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja z zakresu kodów CSS oraz HTML. Za pomocą tej wtyczki redukowane są nieużywane znaki HTML. Za jej pomocą możliwa jest również optymalizacja czcionek i obrazów. Ponadto wtyczka Autoptimize przekłada skrypty w stopkę, a to skraca czas wyświetlania samej strony.

Yoast SEO – jest wtyczką, jaka ocenia wpisy, podstrony i strony itp. z uwagi na poprawność elementów SEO np. słów kluczowych, opisów alt, meta opisów czy parametrów title. Za pomocą tej wtyczki możliwa jest edycja tych poszczególnych elementów, a ponadto wtyczka wskazuje dobrze przygotowane elementy oraz te, jakie trzeba poprawić w treści, aby zdobyć jak najwyższe rezultaty optymalizacji strony WWW na Wordpresie.

W3 Total Cache – wpływa na czas wyświetlania strony. Za sprawą tworzonych reguł usprawnia wydajność strony co sprawia, że wczytuje się ona o wiele szybciej. Kieruje tworzeniem pamięci podręcznej (cache), jej usuwaniem oraz na redukcję kodów np. HTML oraz CSS. W ten sposób przeglądarka zapisuje pliki statyczne w czasie pierwszego wyświetlenia strony, a przy kolejnych razach wyświetla ją bez obciążania serwerów.

Pozycjonowanie stron

Strona używa cookies
Ok