Beton dekoracyjny stemplowany
Beton dekoracyjny – zaskocz innych
Styczeń 18, 2018

W kraju nad Wisłą pracowanie jako notariusz jest bardzo pożądane, bo wcale nie jest tylko – jak to się zazwyczaj zwykło mówić – stroną, jakiej mogą zaufać komórki społeczne, ale równolegle kimś, kto doskonale orientuje się w złożoności kodeksów i przepisów. Pracownik kancelarii notarialnej powinien dbać o interesy swoich Partnerów i troszczyć się o nich tak dobrze jak to tylko możliwe. Podstawowe zagadnienie – które kwestie zawierzymy kancelarii notarialnej i ile trzeba będzie zapłacić? Prezentujemy niedługi poradnik.

Notariusz w Polsce – historia

Na początek niedługi zarys historyczny. Według legend – notariat w naszym kraju miał narodzić się w XII stuleciu, o czym mają świadczyć nadania królewskie z epoki Bolesława Krzywoustego. Trzymając się faktów, wychodzimy od momentu, kiedy to papież Marcin IV upublicznił decyzję upoważniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do mianowania dwóch notariuszy publicznych.

Najstarszy wiadomy polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został wykonany przez notariusza Budzisława, działającego z ramienia kancelarii arcybiskupiej. Późniejsze dokumenty pojawiały się bez ustanku po 1309 r. Notariat nad Wisłą rozrastał się przede wszystkim w XIV wieku, kiedy to nasz kraj prowadził z Krzyżakami pertraktacje zobowiązujące do przedstawienia miarodajnych dokumentów oraz pozostałych świadectw notarialnych. Równolegle w tamtych czasach zaczęły funkcjonować statuty synodalne, normujące zakres prac notariuszy.

Na przestrzeni wieków notariat porządnie rozkwitł, a bardzo ważną rolę odgrywał także podczas zaborów, tj. na przestrzeni niemal 124 lat, kiedy nie było Polski na mapie – notariusz był wówczas osobą zaufania publicznego, a wszystko przez to, że był kojarzony z polską tradycją ziemiańską oraz kulturą kupiectwa.

Odkąd Polska wróciła na mapy świata, musiało upłynąć piętnaście lat nim powstało Polskie prawo o notariacie. Zaczęło obowiązywać rok później, lecz II wojna światowa i czasy próby odbudowy po wojnie dostatecznie tłumiły entuzjazm, związany z rozkwitem działań notariuszy. Kiedy w Polsce zapanował komunizm, pracownicy notarialni byli urzędnikami państwowymi, ale nie mogli się czuć swobodnie, gdyż stale „pracodawca” dorzucał im kolejne obowiązki, na przykład redagowanie ksiąg wieczystych od 1964 roku.

Wszystko odmieniło się 14 lutego 1991 roku, w momencie, w którym polski Sejm RP przyjął ustawę – Prawo o notariacie.

Ustawa określa:

  • zasady powoływania i odwoływania notariuszy

  • prawa i obowiązki notariuszy

  • strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego

  • zasady nadzoru nad notariatem

  • zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody

  • zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy

  • przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych

  • zasady dokonywania czynności notarialnych

  • zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia

  • zasady poświadczania dokumentów notarialnych

  • zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.

Kilkukrotnie aktualizowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – odnosi się do notariuszy, których obecnie w naszym kraju będzie ok. 2 tysięcy.

Kancelaria notarialna – kogo wybrać i co załatwimy?

Zaprawiony w bojach notariusz idzie ramię w ramię ze skodyfikowanym prawem, ale po pierwsze, dba o najwyższe dobro Kontrahentów kancelarii.

Notariusz to funkcjonariusz publiczny, którego podstawowym celem jest dbanie o bezpieczeństwo interesów prawnych osoby bądź podmiotu, który go zatrudnia , dlatego też w czasie pracy musi kierować się sumiennością i precyzją. Pracownik notarialny to także powiernik, któremu Partnerzy przekazują swoje tajemnice i problemy , zatem jedną z wyróżniających cech, którą gwarantuje dobra kancelaria notarialna będzie pełna dyskrecja.

Dla niektórych będzie to oczywiste, lecz warto wybadać, czy notariusz, któremu zamierzamy przekazać istotne dla nas sprawy, ma regularnie uzupełnianą, branżową wiedzę. Sprawdźmy również, czy kancelaria notarialna może zapewnić nam zabezpieczenie każdej transakcji. Dobrze by było, żebyśmy mieli do dyspozycji depozyt notarialny, w którym bez stresu zdeponujemy ważne dokumenty, pieniądze oraz papiery wartościowe.

Teraz czas na bardzo istotną sprawę. Jakie czynności notarialne załatwią Państwo w renomowanej kancelarii notarialnej?

– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń

Kancelaria notarialna a kwestia mieszkania

Czas na jedną z najczęściej poruszanych kwestii na forach branżowych – jakie są wymagane dokumenty oraz jak przebiegać będzie sprawa zakupu mieszkania z wykorzystaniem kancelarii notarialnej. Nie mamy tutaj specjalnie wyjścia, ponieważ przeniesienie własności nieruchomości bez przypilnowania formy aktu notarialnego nie będzie miało racji bytu.

Znacznie więcej istotnych zaświadczeń musi do kancelarii notarialnej przesłać ten, kto ową nieruchomość sprzedaje. W przypadku kupującego, będzie to stosunkowo krótka lista, na której znajdują się pieniądze, dokument tożsamości, NIP oraz czasem również zaświadczenia z banku, dokumentujące wysokość kredytu, który został wzięty na to mieszkanie.

Gdy mówimy o sprzedającym – jest tego dużo, a zatem najlepszym wyjściem będzie po prostu przepytanie notariusza. Wyjaśnienie Wam, jakie dokumenty powinniście dostarczyć powinno być jedną z pierwszych rzeczy, jakie zrobi. Do najważniejszych dokumentów możemy zaliczyć: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;

Notariusz ma obowiązek sporządzić akty i dokumenty w taki sposób, by były one czytelne i zrozumiałe dla obu podmiotów. Przypilnowanie, żeby wszelkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były zgodne z rzeczywistością to rzecz oczywista.

Kancelaria notarialna, dowiedz się więcej —> http://www.notariusze-torun.eu/

Strona używa cookies
Ok